افزایش خطر ابتلا به دیابت با افزایش جمعیت باکتریهای روده ای تولید کننده ی متان

با رشد اپیدمیک دیابت و تبدیل آن به یک بحران بهداشت جهانی، درک عواملی که موجب افزایش خطرابتلا به دیابت می شود امری بسیار مهم است. در حالیکه چاقی یکی از عوامل شناخته شده برای ابتلا به دیابت است، دانشمندان هنوز به دنبال شناسایی عوامل دیگری هستند که برخی افراد را نسبت به سایرین بیشتر مستعد این بیماری می کند. در مطالعه ی اخیر، انجمن دیابت آمریکا بودجه ی کاوش در زمینه ی ارتباط احتمالی میکروارگانیسم های روده و افزایش خطر چاقی و دیابت را تامین نمود.

در مطالعات احتمالی پیشین، دکتر Mathur متوجه ی افزایش جمعیت میکروبهای تولید کننده ی متان در دستگاه گوارش و تأثیر مستقیم آن بر افزایش وزن شد. حرکت آهسته ی متان در روده موجب می شود بدن مدت زمان بیشتری به جذب مواد مغذی و کالری بیشتر از مواد غذایی بپردازد.

گونه ی باکتریاییMethanobrevibacter Smithii   تولید کننده ی اصلی متان در بدن هستند. دکتر Mathur  مشاهده کرد افرادی که در روده ی خود جمعیت بیشتری از این باکتری را دارند دارای نمایه ی توده ی بدنی (BMI) بالاتری هستند، علاوه بر این مقدار چربی بدنی و قندخون بالاتری دارند این افراد از مقدار غذای یکسانی مقدار کالری بیشتری نسبت به افرادی که مقدار M.Smithiiدر روده های آنها کمتر است، استخراج می کنند که منجر به افزایش وزن قابل توجه آنها در طول زمان می شود.

دکتر ماتور معتقد است که این یافته ها ممکن است توضیحی برای عدم کاهش وزن برخی از افراد حتی با  رژیم غذایی سالم و ورزش باشد. معمولاٌ میکروارگانیسم های موجود در دستگاه گوارش به بدن ما برای تبدیل غذا به انرژی کمک می کنند با این وجود هنگامیکه یک میکروارگانیسم خاص (در اینجاM.smithii ) در روده افزایش یابد، تعادل طوری بهم  می ریزد که موجب افزایش وزن فرد می گردد.

در حال حاضر دکتر ماتور مشغول بررسی تفاوت هضم غذا در افراد مختلف در حضور باکتری M.Smithii  و در عدم حضور آن می باشد. او از افراد چاق یا مبتلا به پیش دیابت و افرادی که دارای مقادیر زیادی گاز متان در هوای بازدمی خود هستند برای ادامه ی تحقیق در این زمینه ثبت نام کرده است.

در این تحقیق به افراد یک رژیم استاندارد برای مدت 3 روز داده می شود همچنین به این افراد قرص هوشمندی smart pillبرای ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به تحرک روده و زمان انتقال و عبوراز دستگاه  گوارش داده می شود. سپس همین مراحل پس از حذف باکتری M.Smithاز دانشگاه گوارش این افراد با مصرف یکی آنتی بیوتیک خاص برای شرکت کنندگان تکرار می گردد.

 دانشمندان علاوه بر بررسی تحرک روده و تجزیه و تحلیل کالری استخراج شده  به اندازه گیری  تغییرات درتوزیع چربیها دربدن شرکت کنندگان خواهند پرداخت. همچنین میزان هورمونها، پاسخ به انسولین و سایر  فاکتورها بررسی خواهد شد. با مقایسه ی اطلاعات قبل و بعد از درمان  با آنتی بیوتیک، تأثیرباکتریهای تولید کننده ی متان  در روده  مشخص خواهد شد.

 تاکنون کار ثبت نام از بیماران  به اتمام رسیده است و دانشمندان  در چند ماه آینده  به انجام آزمایشات  و تجزیه و تحلیل داده ها خواهند پرداخت.

دکتر ماتور می گوید: با این آزمایشات ما می توانیم  از تأثیر باکتری M. smithiiبر تعادل انرژی مطلع شویم. درحال حاضر ما به بررسی جمعیت میکروارگانیسم هایی که در بدن ما زندگی می کنند پرداخته ایم، اگر بتوانیم تأثیر آنها را بر سوخت  وساز بدنمان  درک کنیم  ممکن است  بتوانیم  از طریق این جمعیت های میکروسکوپی تأثیرات  مثبتی  بر سلامت بدن اعمال کنیم.

اگر نتایج اینکار از تأثیر باکتریهای  تولید کننده ی  متان بر افزایش  وزن و مقاومت  به انسولین بطور قطعی حمایت کند  در این صورت مرحله ی بعد، ابداع روشهای درمانی برای کاهش تولید گاز متان  و بهبود متابولیسم گلوکز  در افراد  چاق و مبتلا به پیش دیابت و دیابت  خواهدبود.

با وجود 26 میلیون فرد دیابتی درآمریکا و 79 میلیون فرد مبتلا به پیش دیابت، محققان امیدوارند با تعدیل جمعیت میکروبی روده  بتوانند از ابتلا به دیابت جلوگیری کرده یا آنرا به تأخیر اندازند.

منبع:

www.diabetes.org/research-and-practice/we-are-research-leaders/recent-advances/methane-producing-bacteria-in.html#sthash.Ty517LsJ.dpuf